Här är några saker som du kan tänka att du saknar och som gör att du må dåligt!

Ingen inbördes ordning och inte på långa väger en fullständig lista.

Saknaden av en person – det är något som vi alla kan känna igen. Det är din tanke om att du inte har den personen nära dig eller att den inte finns längre och du aldrig mer kommer att träffa personen som gör ont. Saknaden av en person, kan vara när du är ifrån någon som du älskar och som du vill vara nära eller när en person avlidit. Tänker du på saknaden, tomheten,  kommer du till slut att känner hur saknaden gör ont i dig, du mår sämre eller till och med riktigt dåligt. 

Jämförelser med andra – när du jämför dig med andra, att de har det eller det och inte du. Då är det din tanke av avsaknaden, bristen av något som du mår dåligt av och det är DIN avsaknad du tänker på, inte någon annans.

Respekt – när man inte får respekt kan det verkligen kännas för jäkligt! Alla vill bli behandlad med respekt och bli respekterad för den man är, blir du inte det gör det ont. Det är din tankeavsaknaden av respekt mot dig du mår dåligt. Är du vanligtvis en person som har respekt och empati för andra och du inte beter dig respektfullt vid något tillfälle kan du också må dåligt. Din tanke på att du har behandlat någon dålig gör att du mår dåligt. Respekt är ett ämne som man kan skriva och prata mycket om och respekt är något man förtjänar, så vill du har respekt måste du också visa respekt mot andra. Annars får du inte det. 

Värderingar – så viktigt att följa sina egna värderingar. Går du emot dem så mår du dåligt. Det är din tanke på att du har gjort något som inte går i linje med dina värderingar som gör att du mår dåligt. Värderingar är lite luriga, du kan ha en värdering som du följer, men det kanske inte är din värdering. Den kan ha blivit planterad där när du var liten av en vuxen och som du idag inte håller med om. Följer du då den så mår du dåligt utan att veta varför. Det är värt ett arbete för att ta reda på vilka dina värderingar är. Det är något du får “jobba” men när du går någon av mailkursena som finns i webbutiken.

Mailkurs-liten

Dessa 4 saker som jag har skrivit här är bara en liten del i allt vi kan känna brist på. Att känna brist av något gör att du mår dåligt, helt enkelt. 
Skulle du i dessa lägen tänka på någon annan skulle du inte må dåligt längre eller tänka på något som är riktigt bra i ditt liv. Så fort du ändrar ditt fokus och tänker på någon annan eller något annat slutar du att må dåligt. 

Jag vill berätta en historia ur mitt liv.

Min mamma som också var min bästa vän dog efter kort tids sjukdom. Min mamma var ung när hon fick mig, vilket gjorde att vi har gjort massor med saker tillsammans. Hon fattas mig så enormt mycket och det gör ont i mig. Det gör ont i mig för att hon inte finns kvar i mitt liv. Sen vet jag att hon så gärna skulle vilja leva vidare och fortsätta göra allt gott hon gjorde och finnas för oss alla.

Det var inte riktigt det jag ville berätta om utan det var om en annan person som var min allra bästa vän när min mamma dog som jag ville skriva om. När min mamma dog blev min bästa vän påmind om att hennes mamma också kunde dö och hennes mamma bodde inte i Sverige. Hon kunde inte finnas för mig på grund av att hennes smärta över att hon kunde mista sin mamma var så påtaglig och stor att hon valde att säga upp bekantskapen med mig. 

Det finns naturligtvis mer att tillägga i det här. Vem vet jag kanske fortsätter historien någon gång. 

 

Ha det fantastisk bra

Monica Balkefors